Sporten
Welke sporten zijn er?
Sporten
Welke sporten zijn er?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...

Alles wat je moet weten

Sporten is onwijs leuk! Maar als je heel fanatiek bent, zet je soms een verkeerde stap. Zo kun je per ongeluk jezelf of iemand anders bezeren. Dat heet een blessure. Voorbeelden: je glijdt uit of geeft iemand een stootje.

Blessures kun je vaak voorkomen door alert in het veld te staan. Kijk voor meer info op 'Voordat je begint'. En door een eerlijk partijtje te spelen. Dat heet 'Fair Play'.

Klik op de onderwerpen in het linker menu en lees meer over blessures en jouw lichaam. Weet wat een blessure is en weet hoe je een blessure kunt voorkomen. Daarna ben jij voorbereid als er iets gebeurd!

Wat zijn blessures?

Blessures zijn het geheel van letsels, schade en klachten die kunnen optreden bij het sporten. Je kunt de blessures op verschillende manieren indelen. Een manier is het onderscheiden in acuut (plotseling ontstaan) en chronisch (langdurige).

Acute blessures

Acute blessures ontstaan omdat je bij sporten soms plotselinge bewegingen maakt die teveel vragen van je lichaam. Bijvoorbeeld bij het sprinten trekt een bovenbeenspier zo hard aan, dat de plaats waar de spier aan het bot vastzit afscheurt. Een ander voorbeeld is dat je bij voetbal wordt getackeld door een andere speler en je je onderbeen breekt. Gelukkig gebeurt dit maar zelden.

Chronische blessures

Chronische blessures ontstaan vaak doordat van een bot of pees een tijd teveel wordt gevraagd waardoor er kleine scheurtjes optreden die niet de tijd/rust krijgt om te genezen. Dit zul je zelf niet merken of voelen. Maar, bij het nemen van onvoldoende rust tussen trainingen kan je lichaam oververmoeid raken en kleine schade ontwikkelen. Daarnaast kunnen chronische blessures optreden doordat je sport boven je eigen niveau. Voortdurend teveel vragen van je eigen lichaam om betere prestaties te leveren, kan na een tijd klachten gaan geven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indeling van blessures naar soort weefsel

Blessures kunnen voorkomen in alle soorten weefsels van het lichaam. Weefsels zijn een verzamelnaam voor alle verschillende materialen in je lichaam. Dit kan zijn: bot, spier of pees. Grappig gezegd is je lichaam eigenlijk een heel slim bouwpakket van verschillende materialen!

Botblessures

De meest bekend botblessures is de botbreuk. Dit kan veel verschillende oorzaken hebben, waaronder een botsing met een andere medespeler of een val. Een botbreuk moet door een arts worden behandeld door middel van gips of soms zelfs een operatie.

Een ander voorbeeld van een botbreuk is een vermoeidheidsbreuk. Een vermoeidheidsbreuk wordt weleens gezien bij hardlopers. De plaats waarin een vermoeidheidsbreuk voorkomt zijn dan de middenvoetbeentjes. Een vermoeidheidsbreuk ontstaat wanneer er lange tijd teveel aan kracht en inspanning gevraagd wordt van de voet, dat het verschijnselen van oververmoeidheid gaat vertonen en uiteindelijk breekt met pijn als gevolg. Dit gebeurt gelukkig maar zelden.

Als behandeling wordt er soms tijdelijk gips om de voet geplaatst ter pijnstilling en het geven van rust aan de voet. Daarnaast is een verandering van het trainingsschema belangrijk.

Spierblessure

Door een botsing of een snelle beweging kan een spier geblesseerd raken. In lichtere gevallen is er sprake van een verrekking. In de ernstige gevallen is er sprake van een scheur in de spier, een spierscheuring. Een spierscheuring kan voorkomen in de kuit en wordt dan zweepslag genoemd. Ook in de spieren aan voorzijde, de kniestrekspieren (quadriceps) en achterzijde, de kniebuigspieren (hamstrings) van het bovenbeen kan bij intensief en herhaald sprinten een spierscheuring of verrekking optreden.

Bij een spierscheuring kunnen de volgende kenmerken voorkomen:

  • Plotseling optredende pijn
  • Gedeukte en/of abnormaal gezwollen vorm van de spier of in de buurt van de pijnlijk plek
  • Blauwe verkleuring onder de aangedane plek (na enkele uren/dagen)
  • Blijvende stijfheid van de getroffen plek


 

 

 

 

Peesblessures

Een voorbeeld van een peesblessure is een overbelasting van de Achillespees: deze wordt dik en pijnlijk omdat door overbelasting kleine scheurtjes ontstaan waarop het lichaam z’n best moet doen om deze scheurtjes weer te repareren. Hetzelfde kan gebeuren op de plaats waar een pees aan het bot vastzit bijvoorbeeld op de plaats waar de kniestrekspier (Quadriceps spier) vast zit aan het onderbeen, net onder de knie. Deze plaats waar een pees aan het bot vast zit kan onder invloed van de voortdurende overbelasting dik en pijnlijk worden. Vooral in de puberteit is deze plaats wat zwakker vanwege de snellere groei.

Meest bekende pees is de achillespees

 

 

 

 

 


Voorkomen van blessures = Preventie!

Het kan behoorlijk lastig zijn om goed in te schatten hoe je een blessure moet voorkomen. Als je een sport leuk vindt, ben je vaak zo enthousiast dat je soms gewoon vergeet waar de gevaren op de loer liggen. Op het voetbalveld bots je weleens tegen een medespeler op en op het tennisveld maak je weleens een misstap! Het is belangrijk om altijd goed te luisteren naar de instructies van je trainer of coach. Vergeet nooit een warming-up voor de training of wedstrijd uit te voeren en sluit deze training of wedstrijd ook altijd weer af met een cooling down. Luister altijd naar je eigen lichaam. Voel je je vermoeid, heb je pijn of andere klachten, geef dit dan altijd aan je coach. Jouw lichaam, met alles erop en eraan (spieren, botten en pezen) is jouw motor! Zorg er goed voor!

Claire Tilbury

Referentie

Fabels en feiten

© 2018 Onwijsfit.nl is onderdeel van sportzorg.nl