Sporten
Welke sporten zijn er?
Sporten
Welke sporten zijn er?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...

Polsblessure

Verzwikte of gebroken pols

Als je valt kun je je pols bezeren. Als je pols daarna niet goed meer zonder pijn kunt bewegen is je pols verzwikt of misschien zelfs gebroken. Dan moet je bij de dokter of in het ziekenhuis zijn. Misschien moeten er dan zelfs speciale foto’s gemaakt worden.
Lees hier meer over een gebroken pols>>

Overbelaste pols

Je kunt soms ook pijn aan je pols krijgen door overbelasting. Dat kan bijvoorbeeld als je bij het mountainbike te lang en te veel op je stuur moet leunen terwijl je door hobbels heen fietst. Maar het kan bijvoorbeeld ook doordat je met volleyballen te vaak of te hard tegen de bal slaat.

Wat moet je doen met een overbelaste pols?

Meestal verdwijnt de last of de pijn binnen korte tijd. Als het steeds terugkomt of langer duurt dan 2 dagen moet je er mee naar de dokter. Soms is het dan verstandig om even rustig aan te doen met het doen van je favoriete sport. En vaak is het goed om dan speciale oefeningen te doen die de spieren van je hand en je onderarm beter maken.

Hoe kan je een overbelaste pols voorkomen?

Als je er zelf al voor zorgt dat je voldoende aan sport doet en je zorgt ervoor dat je goed de spelregels volgt en naar de leraar luistert kan je de meeste blessures gewoon voorkomen. Ga nooit doorspelen of fietsen als je veel pijn hebt zonder dat je precies weet wat er aan de hand is.

Fabels en feiten

© 2018 Onwijsfit.nl is onderdeel van sportzorg.nl