Sporten
Welke sporten zijn er?
Sporten
Welke sporten zijn er?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...

Eten

Gezonde benzine

Je verliest veel koolhydraten als je sport. Eet na het sporten daarom een bord met rijst, aardappels, pasta of eet een paar bananen. Crackers en energierepen geven ook energie, maar die energie is van korte duur.

 

Spelen in de hitte

Sporten in warm weer is niet fijn. Moet of wil je het toch?

  • Drink dan elk half uur –of in de rust- een beker water of thee. Als je beweegt verlies je veel vocht. Vooral in de hitte, omdat je extra zweet.
  • Sport liever niet midden op de dag. Dan staat de zon het hoogst en is de zon het heetst. Je kunt beter in de ochtend of laat in de middag sporten; dan is het buiten wat koeler.
  • Neem elke 30 minuten (of eerder) even pauze en zoek de schaduw op.
  • Is het voor je gevoel veel te warm? Dan is het handig om de wedstrijd te verschuiven of af te lassen.

Zonnesteek

Drink je op een hete dag te weinig? Dan kun je last krijgen van kramp, flauwvallen of een zonnesteek. Drinken, eten en koelen dus!

Broodnodig

Koolhydraten zitten in ons voedsel en zijn heel belangrijk! In je lichaam worden de voedingsstoffen omgezet tot energie. Je kunt er goed door denken, bewegen en praten. Koolhydraten zijn eigenlijk jouw benzine.

Fabels en feiten

© 2018 Onwijsfit.nl is onderdeel van sportzorg.nl