Sporten
Welke sporten zijn er?
Sporten
Welke sporten zijn er?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...

Atletiek

 Atletiek is een van de oudste sporten ter wereld en wordt meestal buiten op een atletiekbaan gedaan. In de winter kun je ook binnen trainen op een indoorbaan. Maar er zijn ook wedstrijden die je kunt lopen op de weg of in het veld. Een atletiekbaan is ovaalvormig en is 400 meter lang. In het midden worden werpnummers, zoals speerwerpen en kogelstoten gedaan. Ook springoefeningen, zoals hoogspringen en verspringen wordt in het midden van de atletiekbaan gedaan. De banen zijn nu meestal van kunststof, maar er zijn ook nog gras- of gravelbanen.

Atletiek is een superleuke sport omdat je er van alles kunt doen en ook al je spieren gebruikt. Bij atletiek word je ingedeeld op je leeftijd. Als je jong bent, ben je Pupil A, B of C en als je ouder bent wordt je Junior A, B, C of D.

Voor de jeugd zijn er de volgende onderdelen:
Als je pupil bent zijn dit: sprint, estafette, 600 meter of 1000 meter rennen, verspringen, hoogspringen, balwerpen en kogelstoten. Als je op je 11e junior wordt, komen daar nog een paar onderdelen bij: hordelopen, speerwerpen, discuswerpen, hink-stap-springen, polsstokhoogspringen en andere lange afstanden.

Sprint

Hoe ouder je bent, hoe verder je moet sprinten. Er wordt gestart vanuit een startblok en je mag pas starten als je een startschot hoort. De tijd wordt opgenomen door een jury (met een stopwatch) of elektronisch. Supergaaf om na de wedstrijd te horen hoe hard je hebt gelopen toch?

Estafette

Estafette is een superleuk atletiekonderdeel in teamverband. Iedere ploeg telt 4 lopers en zij moeten proberen zo snel mogelijk een bepaalde afstand af te leggen. Hierbij moet een stokje worden overgegeven naar de volgende loper. Dit is best lastig, want het stokje mag niet vallen en je moet het stokje aan de volgende loper overgeven in een bepaald vak. Als je te laat bent met het stokje overgeven, word je gediskwalificeerd en dat is natuurlijk niet cool!

Hordelopen

Hordelopen begint pas als je junior bent. Op de baan zijn horden neergezet. Dit zijn rechthoekige houten borden waar je overheen moet springen. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk over deze horden te lopen. Als je jong bent zijn de horden nog niet zo hoog en staan ze ook dichter bij elkaar. Dat is handig, want als je klein bent, heb je natuurlijk nog niet van die lange benen!

Midden afstandsloop

Als pupil moet je 600 of 1000 meter rennen op de atletiekbaan. Bij de junioren kan dit ook 800 of 1500 meter zijn. Hiervoor moet je natuurlijk het rennen lang vol kunnen houden, want 1500 meter zijn bijna 4 rondjes om de baan en dat is best ver!

Verspringen

Hier is niet alleen de sprongkracht (hoe hard je kunt springen) en techniek belangrijk, maar ook hoe hard je kunt rennen voordat je springt. Je springt vanaf een bepaalde balk je komt terecht in een grote zandbak. Lekker hoor, al dat zand in je schoenen!

Hoogspringen

Bij hoogspringen moet je proberen om zo hoog mogelijk over een lat te springen. Na de sprong land je op een grote dikke mat. Meestal krijg je drie pogingen op iedere hoogte.

Hink-stap-springen

Dit is een onderdeel waar je pas mee begint, wanneer je junior bent. Je hebt een erg goede coördinatie nodig, die je eerst moet ontwikkelen met trainen op sprint en verspringen. Dit is dus best een lastig onderdeel!

Polstokhoogspringen

Dit is een supercool onderdeel van atletiek, maar je moet wel eerst junior zijn om dit te mogen. Omdat het heel moeilijk is om met een stok over een hele hoge lat te springen, moet je wel lef hebben, want je valt daarna ook heel erg ver naar beneden op een mat!

Kogelstoten

Het kogelstoten wordt uitgevoerd in een ring. De kogel moet na het stoten landen in de bak en mag niet op de rand komen. Pupillen gebruiken lichte kogels en als je ouder bent, worden de kogels zwaarder. Meestal krijg je 3 kansen om te proberen de kogel zo ver mogelijk weg te stoten.

Balwerpen

Balwerpen wordt alleen gespeeld bij de pupillen. Als je junior wordt, wordt de bal vervangen door een speer. Ook hier wordt gemeten hoe ver je kunt werpen.

Speerwerpen

Speerwerpen is echt gaaf! Maar ook best moeilijk! De speer moet niet alleen ver weg gegooid kunnen worden, maar moet ook nog op de punt van de speer landen, het liefst met de punt in de grond. Bij de jeugd worden speren gebruikt vanaf 400 tot maximaal 800 gram.

Discuswerpen

Discuswerpen (een discus is een platte schijf) begint bij de junioren. Je begint met een discus van 750 gram. Voor het discuswerpen staat er een discuskooi (hoge netten) op het veld. Dit is nodig, want als de discus uit je hand vliegt en de verkeerde kant opgaat, kan je iemand raken en dat kan heel erg pijn doen.

Is atletiek een gevaarlijke sport?

Op de atletiekbaan moet je natuurlijk altijd uitkijken omdat er veel kinderen op het veld zijn tijdens een training of wedstrijd. Je kunt dus al gauw in de weg lopen als er andere kinderen aan het speerwerpen of kogelstoten zijn. Ook hebben veel atleten spikes aan (schoenen met scherpe punten) waar je voor op moet passen.

Blessures

De atletiektraining bestaat, net als de sport, uit heel veel onderdelen. Conditietraining, snelheidstraining, krachttraining en sprongtraining. Je moet dan ook oppassen dat je door al deze oefeningen geen blessures krijgt. Let er dus op dat je goede schoenen draagt. Deze moeten goed passen en niet te oud zijn, omdat dan de vering in je schoen minder wordt. Pas bij het kopen allebei de schoenen, want soms is je ene voet net iets groter dan de andere. Ga ook een stukje rennen met je nieuwe schoenen. In de winkel hebben ze vaak een stukje baan liggen of ze hebben een lopende band waar je op kunt rennen.

Blessures die vaak voorkomen zijn bijvoorbeeld kramp en overbelasting van je spieren. Enkel- en knieblessures komen ook vaak voor. Sommige kinderen kunnen last krijgen van hun hiel (pijn onder de voet) door een groeischijfirritatie. Rust, minder hard trainen en een zachte hak in je schoenen kunnen hierbij helpen. Ook hebben kinderen vaak last van groeipijnen. Dat is een soms best vervelende pijn in je armen of benen als je hard aan het groeien bent. Als je er last van heb, doe moet je rustig aan doen tijdens een training. Zorg in ieder geval dat je voordat je begint goed uitgerust bent. Doe ook voor de training een goede warming-up en na de training een cooling-down. Vaak wordt dit bij atletiek met de hele groep gedaan en is dat is natuurlijk erg gezellig!

Eet en drink genoeg vóór een training en na de training. Maar zorg wel dat je eten goed gezakt is voordat je gaat trainen. Neem ook altijd een flesje water mee als je gaat sporten!

 

Bron: Sportzorg, vertaling voor kids

Fabels en feiten

© 2018 Onwijsfit.nl is onderdeel van sportzorg.nl