Sporten
Welke sporten zijn er?
Sporten
Welke sporten zijn er?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...

Fitness

Fitness is populair in Nederland! Jaarlijks doen wel 3,1 miljoen mensen in Nederland aan fitness. De sport is vooral populair onder mensen tussen de 18-34 jaar. Tegenwoordig doen ook steeds meer kinderen aan fitness. Veel sportscholen bieden zelfs fitness aan voor kinderen.

Wat is fitness?


Fitness is een verzamelnaam voor verschillende activiteiten om ervoor te zorgen dat je in een betere conditie komt. Er zijn in Nederland heel veel sportscholen waar je aan fitness kunt doen. Wat voor doelen kun je bereiken met fitness?

1. Je kunt je richten op het verbeteren van kracht;
2. Uithoudingsvermogen, ook wel de conditie. Dit wordt ook wel cardiofitness genoemd. Cardiofitness beoefen je op cardiofitness apparatuur, zoals de loopband, ergometer, crosstraining;
3. Combinatie van kracht, conditie, lenigheid, vetverbranding, snelheid en coördinatie. De meeste sportscholen bieden ook groepslessen aan. Naast fitness voor kinderen zijn er ook lessen op muziek, danslessen zoals hiphop en streetdance. Deze zijn niet alleen voor de meiden, maar ook voor stoere jongens.

Blessures voorkomen

Het fout uitvoeren van een beweging kan leiden tot een blessure. Goede uitleg en begeleiding tijdens het sporten zijn belangrijk.

  • Blessures worden voor een groot deel veroorzaakt door vermoeidheid. Het is van belang niet te hard van stapel te lopen. Bouw een trainingsschema geleidelijk op en zorg ervoor dat je goed uitgerust bent voordat je begint met de volgende training.
  • Meer dan de helft van de sporters voert geen warming-up of cooling-down uit. De cooling-down is met name belangrijk voor ontspanning. Na een intensieve training is het lekker om rustig af te bouwen en te ontspannen zodat de overgang naar rust gemakkelijker verloopt.
  • Eet en drink voldoende vóór een training en na de training. Neem altijd een flesje water mee als je gaat sporten!

De warming-up en cooling-down

De warming-up en cooling-down voor en na fitness bestaan uit lichte bewegingen, bijvoorbeeld op de loopband of stevig fietsen.

  • Lichte rekoefeningen zijn goed om de spieren te ontspannen en goed voor de lenigheid. Hierdoor herstellen de spieren die je gaat gebruiken of gebruikt hebt tijdens de training en zul je minder spierpijn hebben na de training.
  • Ontspannings- en ademhalingsoefeningen zijn zeer geschikt voor de laatste 5 minuten van de cooling-down.

Fabels en feiten

© 2018 Onwijsfit.nl is onderdeel van sportzorg.nl