Sporten
Welke sporten zijn er?
Sporten
Welke sporten zijn er?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...

IJshockey


IJshockey is stoer! Het zijn jongens en meiden die helemaal dik zijn ingepakt en over het ijs zoeven om zo snel mogelijk te scoren voor hun team! Het is jammer dat er in Nederland niet zo veel ijsbanen zijn, anders hadden nog veel meer stoere kids deze gave sport gedaan. IJshockey is een mix van schaatsen en hockey, maar als je verder niet zo goed weet wat ijshockey is, zullen we dat hieronder voor je uitleggen.


Wat is ijshockey eigenlijk?

IJshockey is één van de snelste teamsporten, waarbij je vaak lichamelijk contact hebt met de andere spelers: je raakt elkaar bij het passeren of je botst tegen elkaar op. Dat is niet verboden, binnen de spelregels mag dat. Misschien spelen daarom wel meer jongens dan meisjes ijshockey, want het kan best pijn doen. IJshockey speel je in een team. Het team op het ijs bestaat uit 1 keeper, 2 verdedigers en 3 aanvallers.

Het spel wordt niet gespeeld met een bal, maar met een "puck". Dat is een zwarte, ronde schijf. Iedere speler heeft zijn eigen stick, die is gemaakt van hout en kunststof.
Een groot verschil met andere sporten is de manier waarop spelers straf krijgen na een overtreding: ze kunnen gelijk voor 2 of 5 of 10 minuten naar de strafbank worden gestuurd.


Je ijshockey-outfit

Voor ijshockey moet je een dikke laag sportkleding aan, die jou goed beschermt tegen de puck, botsingen (bodychecks) of andere spelers op het ijs. Die dikke laag bestaat uit je handschoenen, een helm en beschermers voor je schouders en je ellebogen. De broek is groot met extra bescherming voor je nieren, je heupen en je bovenbenen. Onder je broek draag je een 'toc', die ervoor zorgt dat je geen pijn hebt als de bal tussen je benen komt. Je hebt ook nog knie- en scheenbeschermers aan, met daar overheen grote kousen. De schaatsen beschermen je voeten en je enkels.
Het dragen van een gebitsbeschermer voor je tanden hoeft niet, maar het is beter om het wel te doen. Een afgebroken tand door ijshockey is echt niet cool! De keeper beschermt zich nog eens extra: vooral tegen de puck, die hem overal kan raken.

Het spel gaat onwijs snel. Dat komt vooral door de "boarding" rondom het veld. Die is gemaakt van hout of plexiglas. De boarding is handig voor de spelers om niet uit het veld te vliegen en om hard tegenaan te botsen, maar hij is ook superhandig voor de puck: die blijft namelijk door de boarding bijna altijd op het ijs.

IJshockey is nog niet zo makkelijk

Voor ijshockey heb je veel dingen nodig: snelheid, kracht, je moet tegen een stootje kunnen en je moet lang vol kunnen houden. Natuurlijk moet je ook goed kunnen schaatsen, snel afremmen, versnellen, achteruit schaatsen en kleine bochten maken. De controle over je lichaam is heel belangrijk, want je moet ook nog technisch goed kunnen hockeyen. Bij ijshockey wordt er veel en snel gewisseld, dus gelukkig kun je af en toe even uitrusten. Voor keepers komt er nog bij dat ze ook lenig moeten zijn en snel moeten kunnen reageren als de puck hun kant op vliegt. IJshockey is dus nog niet zo makkelijk...

Blessures bij ijshockey

Zoals we al hadden geschreven, heb je veel lichamelijk contact bij ijshockey. Het is logisch dat je dan ook snel blessures krijgt. Daarom moet je echt je beschermende sportkleren aan en je moet je houden aan strenge regels. Dit zorgt ervoor dat het nog wel meevalt met de blessures.
Als je toch denkt dat je een blessure hebt of als je ergens pijn hebt en je weet niet zo goed wat je ermee moet doen, ga dan altijd naar de trainer of naar je ouders. Dan kunnen jullie samen overleggen wat jullie kunnen doen om die pijn weg te krijgen! Net als bij alle andere sporten is een goede conditie, een goede warming-up en een cooling down altijd belangrijk! Blessures bij het ijshockey ontstaan vaak als je de stick verkeerd gebruikt en door bodychecks. Verder kan je blessures krijgen door de harde puck, een schaats of door een val.

 

De gevaarlijkste plek...

Is je hoofd! Een gebroken neus, afgebroken tanden of kleine wondjes komen vaak voor.
Je kunt ook last krijgen van je schouders of van je bovenbenen als iemand hier een knietje op geeft. Omdat je zo onwijs veel, snel en alle kanten op moet bewegen, komen ook problemen aan je lies voor, omdat je het teveel belast. Lenigheid, sterke buik- en rugspieren en een goede kracht van de spieren aan de binnenkant van je been kunnen hiertegen helpen.

Knieproblemen komen ook voor door het supersnelle keren en draaien. En verder ontstaan er geregeld kneuzingen, die wel pijn doen, maar gelukkig ook weer snel beter kunnen worden.
Laat je niet bang maken door al deze enge blessures! Ze zijn natuurlijk niet leuk, maar je kunt er al veel voorkomen als je de beschermende kleren aantrekt. En soms is het gewoon even op je tanden bijten, maar daar ben je natuurlijk stoer genoeg voor!

Bron: Sportzorg.nl, vertaling voor kids

Fabels en feiten

© 2018 Onwijsfit.nl is onderdeel van sportzorg.nl