Sporten
Welke sporten zijn er?
Sporten
Welke sporten zijn er?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...

Volleybal


Volleybal kent iedereen! Iedereen heeft het ook wel een keer gedaan. Je staat met je team aan één kant van het net en het andere team staat aan de andere kant. Dan moet je een bal overspelen, zonder dat die op de grond komt aan jouw kant, maar het liefst wel bij de tegenstander! Maar er is nog veel meer over volleybal wat je moet weten. Lees maar…

Hoe speel je volleybal?

Volleybal kun je spelen op alle niveaus, of je het nu op topsport doet bij de Olympische Spelen of gewoon voor de fun bij het gymzaaltje om de hoek.
Het spel begint als de bal wordt door de serveerder in het spel wordt gebracht, die slaat de bal op. Dan moet de bal over het net naar het veld van de tegenpartij. Om de bal weer terug te spelen, mag elk team de bal 3 keer raken. Vangen of vasthouden mag niet. En je mag ook niet de bal zelf 2 keer gelijk achter elkaar raken, behalve als je de bal blokt bij het net. Het spel stopt als de bal de grond raakt, of ‘uit’ gaat buiten het veld of als er verkeerd wordt gespeeld door een team.
Het gaat erom met je team als eerste 25 punten te halen, met een verschil van 2 punten of meer. Het aantal sets (dus het aantal potjes van 25 punten) verschilt per niveau.

Verschillende Volleybal Vormen


Je kunt natuurlijk in een zaal volleyballen maar ook op het strand wordt het vaak gespeeld. Het heet dan beachvolleybal. Dan bestaat een team maar uit 2, 3 of 4 mensen. De puntentelling gaat anders dan bij het normale volleybal en je moet sneller wisselen van speelhelft.
Je kunt ook zitvolleyballen. Dat is makkelijk voor mensen die bijvoorbeeld iets aan hun benen hebben en niet meer kunnen staan!

Blessures bij het volleybal


Volleybal is cool, totdat je ergens pijn krijgt bij het sporten. Dan heb je een blessure. Als je een blessure hebt of als je denkt dat je er een hebt, moet je altijd overleggen met je trainer, de EHBO-er op de club, of met je ouders/verzorgers. Misschien weten zij wat jouw blessure is en dan kunnen jullie overleggen wat je ermee moet doen.

Een paar verschillende blessures worden hieronder uitgelegd:
De zweepslag is heel vervelend en doet onwijs veel pijn! Bij een zweepslag scheurt je spier. De zweepslag ontstaat plotseling, en je hebt het gevoel alsof je een trap tegen die spier hebt gekregen. Je krijgt niet alleen super veel pijn, maar je kan bijvoorbeeld ook niet meer op je tenen lopen. Soms zie je een blauwe plek of voel je een deuk in de spier.

Wat moet je doen bij een zweepslag?

Je moet gelijk ijs leggen op de plaats van de pijn, een drukverband aan laten leggen en je arm of je been omhoog leggen. Je mag je arm of je been een paar dagen niet gebruiken. Daarna moet je weer rustig beginnen met oefenen. Je kunt een zweepslag voorkomen door een goede warming-up en rekoefeningen te doen.


Liesblessures

De liesblessure komt voor bij sporten waarbij je dingen ineens moet doen of waarbij je veel moet draaien en keren. Je gebruikt dan die spieren meer dan dat ze aankunnen en dan raken je spieren ‘overbelast’. De blessure ontstaat vaak als je niet warm genoeg bent en als je snelle sprintjes gaat trekken of als je hard tegen een bal aan schopt. De overbelasting kan ook nog ontstaan door een paar andere dingen: de buikspieren zijn niet sterk genoeg; een verschil in beenlengte; slechte (sport) schoenen of een hard veld.

Het beste is het om tijdelijk te stoppen met trainen en wedstrijden. In plaats daarvan moet je rekoefeningen en lichte vormen van krachttraining gaan doen.
Ook hierbij zijn een goede warming-up en rekoefeningen heel belangrijk!

Schouderblessures

De blessure die het meest voorkomt is een ontsteking van je spier. Vaak is dit de spier in je schouder, die je gebruikt bij de service en de smash! Omdat de spier zo vaak dezelfde beweging maakt, raakt de spier geïrriteerd en dan komen er kleine scheurtjes in. Door de ontsteking is de spier wat dikker en omdat de spier niet veel ruimte heeft, komt de spier bij het optillen van je arm klem te zitten en dat zorgt voor nog meer last.

De ontsteking begint meestal met een stijf en pijnlijk gevoel in je schouder of bovenarm bij de service en de smash, en de meeste pijn voel je als je de bal raakt. Na de warming-up verdwijnt de pijn. Maar na een tijdje gaat de pijn helemaal niet meer weg, ook niet na de warming-up of thuis.

Als je dit hebt, dan moet je tijdelijk stoppen met volleyballen en ook andere bewegingen die pijn doen proberen niet te doen.
Naast een goede warming-up en je schouder zo weinig mogelijk gebruiken, kun je de schouder na het volleyballen koelen met ijs, en rek- en spieroefeningen doen.

Knieblessures

Knieblessures heb je in alle soorten en maten. Er zijn veel delen in je knie die kunnen beschadigen tijdens het sporten. Als je je knie verdraait, kan een band in je knie scheuren. Bij een knieblessure wordt je knie al snel dik. Dan kun je beter langs de sportarts om hem of haar naar je knie te laten kijken!. Als je voorste kruisband deels gescheurd is, moet je rust houden en onder begeleiding van een fysiotherapeut spieroefeningen doen. Als je kruisband helemaal gescheurd is kan die nooit meer vastgroeien. Misschien moet je hierdoor wel stoppen met volleybal. Het is natuurlijk veel beter om de blessure helemaal niet te krijgen! Zorg voor een goede techniek bij het springen, pas op voor tegenstanders die onder het net door komen zeilen en zorg natuurlijk weer voor een goede warming-up.


Als je jong bent, ben je nog lenig en kun je super makkelijk bewegen. Laat je dus niet afschrikken door al die blessures! Doe wel altijd een goede warming-up, dat is het allerbelangrijkst! Veel plezier!

 


Bron: Sportzorg.nl, vertaling voor kids

Fabels en feiten

© 2018 Onwijsfit.nl is onderdeel van sportzorg.nl