Sporten
Welke sporten zijn er?
Sporten
Welke sporten zijn er?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...

Wandelen

Wandelen is niet saai, maar juist heel cool! Dat vinden de sportieve kids die meelopen met de Nijmeegse Vierdaagse. Dat is een groot evenement waarin heel veel mensen 30, 40 of 50 kilometer gaan wandelen.
De Nijmeegse Vierdaagse is super bekend, zo kun je bijvoorbeeld volgende week ook filmpjes zien bij het Jeugdjournaal. Maar je hoeft natuurlijk niet elk jaar te wachten tot de Nijmeegse Vierdaagse, want je kan het hele jaar door wandelen!

Een stukje wandelen is heel normaal, makkelijk en goed voor je! Je wordt er fit en gezond van. Je houding wordt er beter door. Bij het wandelen werken vooral je benen, maar ook de rest van je lichaam werkt mee. Wat denk je van je buik en rug om recht te kunnen lopen? Of je armen die je meezwaait?

Pijn bij het wandelen

Niet iedereen vindt wandelen leuk. Als het pijn doet, laat je liever je schoenen staan en ga je lekker op de bank zitten. Maar wat voor pijn of blessures kun je krijgen bij het wandelen?
Blaren: die ken je vast wel, van die zere plekken onder je voeten met vocht erin. Gelukkig kun je hier makkelijk iets aan laten doen en door de goede sokken aan te trekken hoef je ze niet eens te krijgen.
Overbelasting: als je veel wandelt kunnen delen van je voeten pijn gaan doen en opzwellen. Dan komt er vocht in en wordt het dikker. Een pak met ijs, een massage en oefeningen kunnen dan helpen. En lekker je voeten omhoog tijdens een pauze bij het wandelen!
Verzwikken of verstuiken: als je een verkeerde stap zet, ‘knakt’ je voet. Dit kan echt superveel pijn doen en je voet wordt dan vaak ook blauw en dik. Daarna moet je rust houden, je voet koelen met ijs, een verband om je voet aan laten leggen en je voet omhoog leggen op een kussen.


Wat voor kleren trek je aan?


Je kleren moeten lekker zitten en niet te strak. Als je gaat zweten moeten je kleren dat kunnen opnemen of lucht doorlaten, anders krijg je het te warm.
Denk ook aan het weer: meerdere laagjes als het koud is, want dan kun je iets uittrekken als je het toch te warm krijgt. Als het regent heb je een regenjas nodig en kleren die goed zijn tegen regen en wind, maar nog wel lucht doorlaten. En wordt het warm? Dan je stoere zonnebril, een petje tegen de zon en je insmeren met zonnebrand!

Goede schoenen moeten goed zitten met genoeg ruimte voor je tenen. De binnenkant van je schoen moet glad zijn. De hak moet stevig zijn en je moet je voet genoeg kunnen buigen. Loop ze wel goed in, zodat de schoenen goed zitten speciaal voor jouw voeten! Als je schoenen gaat kopen, kun je het beste naar een speciale schoenenwinkel, daar kunnen de mensen je goed helpen.

Ook je sokken moeten goed zitten en na het wassen moeten ze zacht zijn. Het beste is om sokken te dragen van wol, badstof of katoen en zonder naadjes. Als je sokken wel naadjes hebben, kun je ze het best naar buiten dragen.

Goed voor jezelf zorgen


Je voeten gebruik je de hele tijd. Daarom moet je ook je voeten goed verzorgen. Natuurlijk knip je je nagels (of je vader of moeder), maar als je gaat wandelen kan het ook goed zijn om je eelt (harde huid) weg te laten halen of alvast pleisters te plakken op je hielen. Zo kun je blaren tegengaan en loop je lekker!

En van wandelen krijg je trek. Logisch. Denk daarom ook aan wat je eet en drinkt.

  • Altijd ontbijten als je wakker wordt. Natuurlijk doe je dat als je naar school gaat, maar dit moet je ook doen voor het wandelen.
  • Drink genoeg tijdens het wandelen zodat je geen dorst krijgt.
  • En neem een broodje of iets lekkers mee voor onderweg.

    Veel plezier bij het wandelen!

 


Bron: www.sportzorg.nl, vertaling voor de jeugd





Fabels en feiten

© 2018 Onwijsfit.nl is onderdeel van sportzorg.nl