Sporten
Welke sporten zijn er?
Sporten
Welke sporten zijn er?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...

Zwemmen

Is dat alleen zwemmen voor je diploma of kan het ook anders?

Natuurlijk kan het ook anders, dat is juist het leuke van zwemmen! Lekker spelen in het water met je ouders of met vriendjes en vriendinnetjes, wie het hardste kan bij het wedstrijdzwemmen, waterpolo met een bal of sierlijk kunstzwemmen! Zwemmen is tof en helemaal niet saai!

Als je kan zwemmen voel je je veilig in de buurt van water. Dat is fijn, omdat je in Nederland heel veel water hebt. Maar dan kun je ook sneller andere sporten gaan doen, zoals roeien, kanoën, windsurfen, zeilen… Het maakt namelijk niet meer uit als je in het water valt!

Zwemmen kan iedereen doen!

Of je nu jong of oud bent: zwemmen is voor (bijna) iedereen goed! Vaak is het ook goed voor mensen om te gaan zwemmen als ze ziek zijn geweest of als ze een andere sport niet meer kunnen doen door een blessure. Zwemmen is meestal goed voor je, maar bij een ontsteking aan je keel, neus of oren kun je beter even niet gaan zwemmen.

Blessures bij het zwemmen

Met zwemmen komen niet zo veel blessures voor. Bij een blessure maakt het vooral uit op welke manier je zwemt: zwem je bijvoorbeeld op je rug, dan gebruik je een andere slag (rugslag), dan wanneer je op je buik zwemt en de borstcrawl of de schoolslag gebruikt.

De blessure die het meest voorkomt bij het zwemmen is de ‘zwemmersschouder’. Om geen zwemmersschouder te krijgen, is het ten eerste belangrijk om bepaalde rekoefeningen voor je schouder te doen. Ten tweede moet je een warming-up doen, net als bij andere sporten! Ten derde moet je letten op een goede techniek tijdens het zwemmen: beweeg je wel op de goede manier?

Je kunt ook last krijgen van je knieën bij het zwemmen. Bij kinderen en jongeren komt dit vooral door een verkeerde techniek. Wat je dan het beste kunt doen, is oefenen hoe je de beweging wél goed kunt maken. En ijs na de training op je zere knie kan ook goed zijn!

Naast je schouder en je knie, kun je last krijgen van je lies aan de binnenkant van je been. Dan kun je twee dingen doen: beter even stoppen met de ‘schoolslag’ en een andere slag oefenen. En je kunt rekoefeningen doen voor de spieren aan de binnenkant van je been.

Als je last hebt van je rug, moet je een beetje oppassen met zwemmen. Als je de ziekte van Scheuermann (groeistoornis) hebt, mag je geen vlinderslag doen, maar de rugslag is dan juist wel weer goed.
Bij blessures is het altijd belangrijk dat je goed oplet of je de beweging wel op de goede manier maakt. Als je techniek goed is, maakt dat de kans op blessures al een stuk kleiner!

En als je denkt dat je een blessure hebt, of als je ergens pijn hebt en je weet niet goed wat het is of wat je ermee moet doen, ga dan naar je ouders of de zweminstructeur. Dan kunnen jullie overleggen over wat de pijn kan zijn en misschien weten zij wat je ertegen kunt doen!

Is zwemmen in meren of rivieren gevaarlijk?

Zwemmen in buitenwater kan gevaarlijk zijn door bijvoorbeeld stroming van het water, langsvarende boten, glas of andere rommel op de bodem. Ook kunnen er bacteriën in het water zitten waar je behoorlijk ziek van kunt worden. Let er dus op dat je niet dicht bij fabrieken gaat zwemmen die hun vieze water lozen in het buitenwater. Ook water waar laagjes op drijven die op groenblauw olie lijken, wordt afgeraden. Ook als je dode vissen of eenden in het water ziet, moet je daar zeker niet gaan zwemmen.

Zwemmen is cool! Zwemmen is goed voor je! Je wordt er fit en gezond van en het is superleuk om het met andere kids te doen! Veel plezier in het zwembad of in het buitenwater!

Bronnen: Sportzorg.nl, vertaald voor kids.
http://www.plusonline.nl/gezondheid/vraag_en_antwoord/artikel/83/vraag-en-antwoord-zwemwater


Fabels en feiten

© 2018 Onwijsfit.nl is onderdeel van sportzorg.nl