Sporten
Welke sporten zijn er?
Sporten
Welke sporten zijn er?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...

Warming-up & cooling-down

Opwarmen! (Warming-up)

Na een opwarming sport je veel beter! Volg daarom altijd de instructies op van je trainer/coach. Strek je spieren, loop een paar rondjes, etc.

Je spieren zijn na een warming-up soepel en warm. Je lichaam is klaar voor actie en de kans op blessures is verkleind. Koude spieren zijn stijf en dus niet soepel. Je kunt dan minder hoog springen of rennen. Je spieren zijn ook gevoeliger: als je valt, zijn je spieren sneller bezeert.

Bovendien heb je de volgende dag meer kans op spierpijn, omdat je je spieren sneller overbelast. Sla een warming-up dus niet over!

Afkoelen! (Cooling-down)

Je krijgt het tijdens het sporten heel heet. Het is heel belangrijk dat je na het sporten op een gezonde manier afkoelt. Het is voor je lichaam niet gezond om in een rap tempo van heet naar koud te gaan. Je spieren hebben de tijd nodig om weer op hun normale temperatuur te komen.

Stop dus niet in een keer met intensief sporten. Bouw het rustig af. Doe na de wedstrijd/training mee met de cooling-down. De cooling-down zorgt ervoor dat je lichaam in een goede snelheid afkoelt.

Ren rustig een rondje. En rek en strek nog even je spieren. Volg ook bij de cooling-down de instructies van je trainer of coach. Ook hierbij geldt: sla een cooling-down niet over!

 

* Doe altijd mee met de warming-up en cooling-down *

 

Fabels en feiten

© 2018 Onwijsfit.nl is onderdeel van sportzorg.nl